پریودنتیکس

پنج شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶

بیماری‌های لثه، از آن دسته بیماری‌هایی است که گاهاً التهاب، سوزش و خونریزی را به همراه دارد و بایستی هرچه سریع‌تر درمان شود. در غیر این‌ صورت به عفونت لثه، با نام علمی پریودنتیت، تبدیل خواهد شد که تأثیر مخربی بر روی لثه‌ها و بافت نگهدارنده دندان‌ها، خواهد گذاشت و باعث لق‌شدگی دندان‌ها و در نهایت افتادن آن‌ها می‌شود. البته گاهی دیده شده، که این بیماری به طور نهفته وجود دارد و تنها دندان پزشک متوجه آن می‌شود. به همین دلیل مراجعه به پزشک در فواصل زمانی مشخص به افراد توصیه می‌شود.

علل بروز بیماری

لثه سالم به‌طور عادی و به هنگام مسواک‌زدن و یا نخ دندان کشیدن نباید خونریزی داشته باشد، رنگ صورتی داشته و مستحکم نیز باشد. چنانچه فردی تنفس بدبو، مزه ناخوشایند در دهان، لق‌شدگی دندان‌ها و آبسه لثه را تجربه کرده است، باید به طور جدی بیماری خود را درمان کند تا تبعات جبران ناپذیری در پی نداشته باشد. اگر شدت هر یک از این نشانه‌ها، در هر فردی بالا بود، به ژنزیویت حاد مبتلا شده است و درد و خونریزی لثه، زخم‌های دردناک، عقب رفتن لثه‌ها در بین دندان‌ها، تنفس بد بو، مزه فلزی در دهان، بزاق بیش از حد و تب را تجربه خواهد کرد. علت رایج به وجود آمدن چنین بیماری‌هایی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. به غیر از این عامل ممکن است استعمال دخانیات، افزایش سن، سابقه خانوادگی، دیابت، ضعف سیستم ایمنی، سوء تغذیه و استرس نیز دلایلی برای به وجود آمدن این عفونت باشد.

پریودانتیکس یا بیماری لثه - کلینیک سامان - 2

رویکردهای درمان

بهترین راه برای درمان بیماری لثه، حفظ بهداشت دهان و دندان است. جرم‌گیری نیز برای از بین بردن پلاک‌های موجود بر روی دندان اقدامی مؤثر محسوب می‌شود. این عمل، نوعی پاک‌سازی حرفه‌ای به‌شمار می‌رود که عموماً توسط دندان‌پزشک صورت می‌گیرد و در درمان التهاب لثه نیز مؤثر است.
همچنین برای درمان این بیماری، پزشک معالج، داروهایی را برای بیمار تجویز می‌کند و این داروها معمولاً از نوع آنتی‌بیوتیک و برای از بین بردن عفونت موجود در لثه‌ها می‌باشند. در کنار آن، داروهای مسکن برای از بین بردن درد ناشی از عفونت و خونریزی نیز رایج است. گذشته از این دست داروها، دهان‌شویه نیز در درمان این بیماری نقش مؤثری دارد.
در شرایط وخیم‌تر، که پاکت های لثه ای بسیار عمیق شده باشند و درمان های ساده مانند جرم گیری هم در بهتر شدن بیماری لثه تأثیری نداشته باشد، بیمار احتیاج به جراحی و ترمیم لثه دارد.
از دیگر دلایل جراحی لثه، افزایش طول تاج دندان هاست. اگر تاج دندانی بشکند، احتمالا به این فکر کرده اید که ریشه باقی مانده را نیز از فک بیرون آورده و کاشت دندان انجام دهیم. اما در بسیاری از مواقع ریشه های باقی مانده ی دندان قابل نگهداری هستند و با یک جراجی ساده لثه، می توان ریشه باقی مانده را برای یک روکش مناسب آماده نمود. به این نوع از جراحی لثه، «جراجی افزایش طول تاج» گفته می شود که عمری تازه به ریشه باقی مانده از دندان شکسته می بخشد.
در جراحی لثه، پس از بی حسی، دندان پزشک با برش لثه، آن را کنار زده و پس از برداشتن بافت های بیمار و پاکسازی سطوح ریشه دندان، با اصلاح فرم استخوان و لثه، محل برش لثه را بخیه زده و به مدت یک هفته پک جراحی (ماده خمیری شکل) را برای محافظت از ناحیه جراحی شده بر روی محل جراحی قرار می دهد. در واقع هدف از جراحی لثه، تمیز نگه داشتن دندان ها و ممانعت از پیشرفت بیماری لثه می باشد. بیمار نیز می بایست باید رعایت بهداشت دندان و دهان از بروز پریودونتیت و تجمع پلاک میکروبی بر روی دندان ها جلوگیری نماید.
در صورتی که بیماری مزمن مانند بیماری‌های قلبی، تیروئید، هموفیلی، دیابت، آسم و یا بیماری خاصی دارید حتما قبل از جراجی موضوع را با پزشک خود مطرح نمایید تا قبل از جراجی لثه، اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از آنتی بیوتیک‌ها را انجام دهد.

جراحی لثه درد دارد؟

ناحیه تحت جراحی به طور کامل بی حس می شود و قبل از بی حسی شما فقط درد سوزن آمپول بی حسی را متوجه می شوید. از این رو شما دردی را احساس نخواهید کرد.

نکات بهداشتی بعد از جراحی لثه

• بعد از جراحی، دهان و لب کاملا بی حس هستند. با گونه و زبان خود بازی نکرده و برای جلوگیری از زخم برداشتن، آن‌ها را گاز نگیرید.
  • آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد درد را مصرف کرده و دوره درمانی آنتی بیوتیک را به طور طی نمایید.
  • می توانید ۶ ساعت بعد از جراحی برای جلوگیری از تورم و درد کمپرس یخ (هر ۱۰ دقیقه یکبار) را شروع کنید.
  • از برداشتن یا دستگاری خمیر پانسمان که بر روی محل بخیه لثه قرار داده شده، پرهیز نمایید
  • تا سه ساعت بعد از جراحی از خوردن اجتناب کنید و تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی، غذاهای داغ، تند و ادویه دار یا سفت را مصرف نکنید. توصیه ما خوراکی‌های مناسبی مانند پنیر، سوپ صاف شده سرد، بستنی و ماست است.
  • در روز اول بعد از جراحی از دهان شویه و مسواک استفاده نکنید.
  • برای موفقیت آمیز بودن جراحی لثه و کاهش تاثیر نیکوتین بر روی سیستم ایمنی بدن، سیگار نکشید.
  • ۲۴ ساعت بعد از جراحی از نمک برای شست و شوی دندان خود همراه با آب ولرم می توانید استفاده کنید.
ارسال شده در خدمات توسط ادمین 2 | Tags: