درمان ريشه دندان

پنج شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶

دندان دارای دو ساختار سخت و نرم است که اولی دومی را احاطه کرده است. قسمت نرم مركزی یا پالپ، که در اصطلاح عامیانه عصب نام دارد، درواقع شامل سلول‌ها، عروق خونی و اعصاب می‌باشد. وظيفه‌ی اندودونتيكس، تشخيص، پیشگیری و درمان پالپ‌ها و معضلات بافت‌های اطراف ریشه دندان بيمار است.

زمان انجام اندو یا درمان ریشه، برای رسیدن به کانال‌های ریشه‌های دندان، قسمت مرکزی تا عمق دندان و مدخل ریشه‌های دندان برداشته می‌شود.

چه عاملی باعث بیماری این قسمت مرکزی نرم یا پالپ می‌شود؟

با تأخیر در درمان پوسیدگی دندان‌ها، پالپ آلوده شده و عفونی می‌شود. در واقع، پوسيدگی‌های دندانی پس از تخريب قسمت‌هایی از دندان به پالپ می‌رسند و باعث التهاب آن می‌شوند. عوامل ديگری مانند سابقه ضربه ناگهانی به دندان، پركردگی‌های عميق، شكستگی و ترک دندان، تحليل و سايش شديد دندان‌ها و بيماری‌های پيشرفته‌ی لثه، در ايجاد بيماری پالپ نقش دارند.

علائم بيماری پالپ چیست؟

درد ادامه‌دار هنگام نوشيدن مايعات سرد يا گرم، درد خود ‌به ‌خودی، درد حین جويدن و يا حتی هنگام دراز كشيدن از جمله این علائم هستند. گاهی هم ممكن است بيمار درد نداشته باشد. علائم ظاهری نیز، وجود پوسيدگی عميق و يا وجود ضايعه در انتهای ريشه، تورم و يا تخليه‌ی چرک از دندان و يا انتهای آن می‌باشد. در بعضی موارد، دندان شما ممکن است از نظر رنگ تیره‌تر به نظر برسد، که این می‌تواند به معنی مردن عصب دندان باشد.

عصب‌کشی چه مزیتی نسبت به کشیدن دندان دارد؟

در صورت عصب‌کشی، علاوه بر حفظ دندان، استخوان نگهدارنده آن نیز محافظت می‌شود.

اگر ریشه دندان را درمان نکنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

آبسه، درد، عفونت شديد و در آخر از دست دادن دندان را در پیش روی خواهیم داشت.

در صورت درمان ریشه، دندان می‌میرد؟

بهتر است بگوییم که دندان به گرفتن موادغذایی ادامه می‌دهد اما مانند قبل به عوامل مختلف واکنشی نشان نمی‌دهد.

درمان چقدر طول می‌کشد؟

درمان ریشه‌ی دندان اغلب در يک جلسه انجام می‌شود اما بسته به دندان ممكن است به دو يا چند جلسه کشیده شود كه در پايان جلسات دندان پانسمان موقت می‌شود.

اندودونتيكس یا درمان ریشه دندان - 2

عوامل منجر به عدم موفقیت‌آمیز بودن درمان ریشه‌ چیست؟

اتفاقات حين كار، انحنای زياد ريشه‌ها و وجود كانال‌های جانبی، از جمله عواملی‌ست که می‌تواند درمان ريشه‌ را به خطر اندازد.

آیا دندان تغییر رنگ خواهد داشت؟

قبلاً دندان پس از درمان تغییر رنگ می‌داد اما با تکنیک‌های به روز و مدرن امروزی، این اتفاق به ‌ندرت رخ می‌دهد.

درمان ریشه دندان (عصب کشی) درد دارد؟

این روش علاوه بر اینکه دردناک نیست بلکه، درد و ناراحتی بیماران را کاهش می‌دهد اما در صورتی که تکنیک‌های بی‌حسی به دلیل وجود التهاب و آماس تأثیری نداشته باشد، دندان پزشک می‌بایست از رویکردهای بی‌حسی تکمیلی و تخصصی‌تر برای درمان ریشه دندان استفاده می‌کند.

هزینه درمان ریشه دندان چقدر است؟

با توجه به شدت مشکل و وضعیت دندان آسیب دیده، هزینه انجام درمان ریشه دندان متغیر است. بسیاری از کلینیک‌ها بر اساس قرارداد با موسسات بیمه، می‌توانند بخشی از هزینه‌های اندودونتيكس را پوشش دهند تا بیمار هزینه‌های کمتری پرداخت نماید. البته هزینه درمان ریشه دندان یا اندودونتيكس، به موقعیت دندان (مثلاً دندان جلو یا دندان عقل) و تعداد کانال‌های دندان بستگی دارد.

کلینیک تخصصی دندان پزشکی سامان به منظور افزایش رضایتمندی مراجعین خود، طرح اقساطی برای پرداخت هزینه‌های درمانی را برای مراجعین خود ارائه کرده و بسیاری از هزینه‌های درمانی را بر اساس قرارداد با موسسات معتبر بیمه، تحت پوشش قرار داده است.

جراحی اندودونتیک به چه معناست؟

در صورت شکست در معالجه‌ی ریشه دندان، هنوز امیدی برای تجات دندان وجود دارد. در این مرحله بعد از بی‌حس کردن دندان، بافت لثه کنار زده می‌شود و با استفاده از آماسی انتهای ریشه خارج شده و در ته ریش برای ممانعت از عود ضایعه، پرکردگی قرار داده می‌شود. این جراحی نیازمند مهارت بالای دندان پزشک بوده و پروسه‌ای زمان بر بوده و طی چند جلسه صورت می‌گیرد. می‌بایست به منظور حصول اطمینان از موفقیت جراحی، در بازه‌ی زمانی ۶ ماهه الی یکساله، ویزیت مجدد بیمار از سوی دندان پزشک برای ارزیابی وضعیت سلامتی لثه و انجام مراحل نهایی ترمیم صورت گیرد.

کلینیک دندانپزشکی شرق تهران با استفاده از به روزترین و جدیدترین فناوری‌های نوین دندان‌پزشکی و بهره‌گیری از دانش، تخصص و تجربه‌ی دندان‌پزشکان، بهترین خدمات خود را برای متقاضیان رویکرد درمانی اندو، ارائه می‌دهد.